torsdag 6. desember 2012

Oscar Niemeyer er død

Brasils ikoniske arkitekt, Oscar Niemeyer, er død. Han ble 104 år gammel. Hans hovedverk vil for alltid være Brasils hovedstad Brasília. Niemeyer tegnet de mest kjente bygningene og landemerkene i byen som fylte femti år i 2010.


Kongressen og departementene i Brasília. Arkitekt: Oscar Niemeyer. Foto: Marcelo Versiani.

Selv har jeg bodd flere år i Brasília. Det vannvittige eksperimentet med å bygge en ny hovedstad fra null, midt ute i ødemarken, har faktisk gått ganske bra. Én av grunnene til det er arkitekturen som Niemeyer står bak. En annen er den fantastiske byplanen, hovedverket til arkitekten og urbanisten Lúcio Costa.

Jeg merker at dette blir personlig. Jeg fikk helt frysninger når jeg så nyheten i natt. Jeg var i Brasília seinest i september, og det fikk meg til å innrømme for meg selv og hele verden at Jeg elsker Brasília.


Fotgjengerbru nær Rios største favela Rocinha, åpnet i 2010. Arkitekt: Oscar Niemeyer. Foto: Rafael Andrade.

Niemeyer fortsatte å arbeide inntil det siste. Det er bare noen år siden de siste monumentalbyggene, nasjonalmuseet og nasjonalbiblioteket, ble innviet i Brasília. Han sto også bak Museet for samtidskunst i Niteroi, Memorial da America Latina i São Paulo, Sambodromoen i Rio og en lang rekke kirker, museer og praktbygg i resten av landet.

Her kan du se et utvalg av de viktigste prosjektene til Oscar Niemeyer.

R.I.P.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar