torsdag 30. september 2010

Presidentvalget: kandidatene på nett

De tre kandidatenes hjemmesider er et lynkurs i kommunikasjon.

Dilma Rouseff (PT): www.dilma13.com.br
Her dominerer bilder av Dilma, men nesten like mange (og enda større) av president Lula. Rett på sak, altså: Lula er Dilmas sterkest kort. Fargene går i gult og grønt, Brasils nasjonalfarger, og rødt for PT. Hvit bakgrunn. Oversiktlig, proft, tillitsvekkende. Klart best. Og hennes slogan er rett og slett genial: "For at Brasil skal fortsette å forandre seg". Høres mye bedre ut på portugisisk, og får inn både stabilitet og forandring. (Tallet 13 er det tallet velgerne må trykke i de elektroniske urnene for å gi sin stemme til Dilma Rouseff)

José Serra (PSDB): www.serra45.com.br
Domineres av mellomstore bilder av Serra og hans totalt ukjente visepresidentkandidat. Hvorfor han? Kanskje for å gjøre det hele mer ungdommelig og moderne? Det trengs, for hele layouten har litt 90-tallpreg. Rotete, kjedelige logoer. Mye blått, gult og grønt, Brasils farger. Dårligst av de tre. (Tallet 45 er den koden velgerne må bruke for å gi sin stemme til Serra.)

Marina Silva (PV): www.minhamarina.org.br
Dott org? Jeg liker det, det gir de riktige assosiasjonene til det nye og uavhengige. Minha Marina betyr min Marina, det gir en viss intimitet. Små og få bilder av Marina. Fokus på skriftlige oppfordringer til fotfolket og oppfordringer om å støtte kampanjen økonomisk. Det går i grønt og blått. Litt kjedelig side, men bedre enn Serras. Sølv til Marina. (Tallet 43 er den koden velgerne må bruke for å gi sin stemme til Marina.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar