tirsdag 1. februar 2011

Yanomami-indianerne i Brasil og Venezuela

Bli med meg til Amazonas! I morgen drar jeg på tur til Brasil og Venezuela. Tilbake til noen av de mest fascinerende folkene i hele Amazonas: Yanomami-indianerne.

Yanomami-jente på skolen i landsbyen Toototobi i Brasil. Foto: Torkjell Leira

Yanomami-indianerne er en av de største urfolksgruppene i Amazonas som lever tilnærmet tradisjonelt inne i regnskogen. Det betyr at så godt som alle bor i hytter med palmebaldtak, de snakker nesten utelukkende eget språk, de får det aller meste av maten sin fra jordbruk, jakt og fiske.

De bor over store områder i grenseområdene mellom Brasil og Venezuela. De neste to ukene skal jeg, hvis alt går som det skal, besøke yanomamiene på begge sider av grensen.

Jeg lover å oppdatere denne bloggen så ofte jeg klarer. Kankje annehver dag. Håper du blir med på tur!
Imens: Les Regnskogfondets sak om yanomamiene her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar