fredag 28. september 2012

Turen i tall og andre anekdoter

Jeg kom hjem fra Brasil for en uke siden. Masse inspirasjon og inntrykk! Driver og skriver ut intervjuer og historier til boka. Her er noen smakebiter som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med.


Fra fjellturen i nasjonalparken Chapada dos Veadeiros

Turen i tall
14 dager, 4 delstater, 1400 km buss, 400 km bil, 11 intervjuer, 75 sider notater, 601 bilder, 5 blogginnlegg, 30-37 grader, 15-20% luftfuktighet(= veldig tørt), 1 fjelltur, 2 netter på fly, 1 natt på buss, 1 natt i hengekøye, 1 indianerbryllup, 40% av kroppen dekket av krigsmaling, 120 runder dans med fløyte, 1 blånegl på høyre storetå etter barbeint fotballkamp i grusen, 2 kvelder på stambaren Beirute i Brasilia, 2 nye T-skjorter, vekslingskurs 2,8, null kriser og (61) 9995-1677 er min nye brasilianske mobil.

Rondônia, nå er du min!
Jeg har en personal quest. Jeg skal besøke alle delstatene i Brasil. Det er 27 av dem, og nå er Rondônia i Amazonas, helt i vest mot grensa til Bolivia, endelig inne på lista. Takk Rondônia, du var nummer 24. Nå mangler bare tre: Maranhão, Piauí og Tocantins i nordøst. Gleder meg!

Falske navn…
Dro til Brasil uten det aller mest basice – solbriller og caps. Drar med Marcão til Paraguay-markedet for å shoppe. Paraguay-markedet, eller Feira do Paraguay, er en institusjon i Brasília. Et kjempedigert marked som selger alt mulig av importert småelektronikk, mobildeksler, klær, solbriller, bagger, capser, leker, verktøy, osv. Det meste kommer fra Kina via Paraguay for å unngå skatter og avgifter. 

Alt, eller nesten alt, er fake, og alle vet det. Inkludert myndighetene. De har likevel bygd opp fire hangarer som huser markedet i dag. Nå må de som selger der betale moms, så det er god butikk. Om varene er importert ulovlig eller bryter merkevarebeskyttelser eller patenter spiller mindre rolle. Det eneste de forandret på var navnet. Paraguay-markedet kunne fornærme folk fra Paraguay, så på skiltene står det Feira dos Importados – Importmarkedet. Men ingen, absolutt ingen, bruker det navnet. Brasil er pragmatisk.

… og fake brilller
Jeg kjøper et par kule solbriller til 50 kroner. Dagen etter går jeg uforvarende inn på Mormaii, en superfancy surfebutikk og café ved innsjøen i Brasilia. En ung gutt kommer styrtende til, over-vennlig og intens.
- Bermuda? T-skjorte? Chinelos?
- Jeg er bare inne for å sjekke, sier jeg.
- Kule briller!
- Ja, jeg kjøpte dem på gata, sier jeg uten å skjønne hvor han vil. På Paraguay-markedet.
- Ok? Han drar litt på det. Har du lyst til å se originalen?

De kosta 600 kroner. Men selgeren var like blid. Han var faktisk litt imponert over kvaliteten på kopien. Begynte å dra og bøye i dem.
- Se her! De er like fleksible som det ekte!

 Selgeren syntes ikke det var det minste pinlig at jeg kom inn med et par fake solbriller i flaggskipbutikken til Mormaii. Brasil er pragmatisk.

Nok
Innholdsrikt. Tilfredsstillende. Nok. På tide å komme seg hjem. Nå ser jeg telemarkskysten under meg. Det føles trygt og godt. Om mindre enn to timer ser jeg ungene. Det skal bli fantastisk!


Andre innlegg fra turen:
Jeg elsker Brasilia
Bildeserie fra nasjoanlparken Chaapada dos Veadeiros
BR-364: En Amazonas-odyssé - del 1



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar