onsdag 2. januar 2013

De mest leste sakene i 2012

2012 var et bra år for BrasiLeira. Bloggen hadde over dobbelt så mange besøk som året før. Toppmåneden var november med over 3000 treff, godt hjulpet av en link på VG nett i en sak der jeg var intervjua om vold i São Paulo.

 Fanen til bloggen er viser solnedgangen over Rio Negro i Amazonas. Jeg tok bildet fra hotellvinduet i den lille byen Barcelos på tur med Regnskogfondet .


De fem mest leste sakene i 2012 var disse:






Jeg er fornøyd med at sakene viser såpass god spredning. ABC om fotball-VM er jo publikumsfrieri, jeg visste det ville få mange treff. Men ABC om urfolk i Brasil er smalt, derfor er jeg positivt overrasket over at det kom så høyt opp. Innlegget om NOVA ble mye lest fordi mange googlet oss om Norske Talenter på TV2.

Hvorfor saken om Norge-Brasil ble så mye lest vet jeg ikke, kanskje den ble delt mye på facebook og twitter? Og innlegget om Brasils mest kjente kvinne var en konkurranse. Det funker, altså…

De neste fem på lista er mer faglige og politiske.

6.     Bakrus i Brasil




10. Lula+10

Dette handler om oljeindustri, miljøvern og store, samfunnsmessige endringer i Brasil. Bra at også slike saker blir mye lest.

Den minst leste saken
Hvilken sak ble minst lest i 2012? merker jeg at jeg spør meg selv om mens jeg skriver dette. Det må jeg finne ut. (…) Det var denne: Dilma + Obama = Sant. Hmm, der prøvde jeg meg på en liten utenrikspolitisk analyse i forbindelse med president Dilmas besøk i Washington. Kanskje tittelen bare var teit, og ikke fengende som jeg hadde håpet?

Ja, ja. Totalt har BrasiLeira i skrivende stund 29.878 treff. Det synes jeg er bra på drøye to år for en såpass smal, norskspråklig blogg. Håper du blir med videre.

Hva skjer i 2013?
2013 blir et spennende år. Etter et tiår i medvind begynner utfordringene å tårne seg opp for Brasil og dagens president Dilma. De nye realitetene begynner å trenge seg på. I år får vi se det moderne Brasils ekte ansikt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar