mandag 25. april 2011

Bok: Mannlige, vestlige blikk på Brasil, Amazonas og urfolk

Jeg er inne i en stim. Av bøker. Her er fem bøker jeg anbefaler for deg som har lyst til å skjønne mer av Brasil, Amazonas og Amerikas urfolk. Og som samtidig har lyst til å lese gode bøker, selvfølgelig.

Når jeg lister dem opp sånn ser jeg at alle forfatterne er mannlige, vestlige, engelsktalende og over 40, kanskje over 50. Men ikke la deg skremme av det...

1. Peter Robb: A Death in Brazil.
Dette trodde jeg lenge var en halvdårlig roman satt til Brasil. Skjønner ikke hvor jeg kan ha fått den ideen fra. Nå er jeg snart halvveis, og det viser seg å være en superinteressant og velskrevet dokumentar / historiebok / reiseberetning om kolonisering, opprør, indianere, slaveri, militærdiktatur, sinnsyke korrupsjonshistorier, Lulas bakgrunn og politiske reise, samt forfatterens liv i Recife i Pernambuco. Blant annet. Terningkast 5.

2. Greg Grandin: Fordlandia. The Rise and Fall of Henry Fords Forgotten Jungle City.
Denne boka handler om Henry Fords katastrofalt mislykkede prosjekt med å skape en gigantisk gummiplantasje og en slags ny sivilisasjon i brasiliansk Amazonas på 1920- og 1930-tallet. Jeg leste den faktisk som del av pensum på et PhD-kurs på Univeristetet i Oslo i fjor høst. Det sier noe om hvor faglig god den er. Men den kan like gjerne leses som sengelektyre. Det sier noe om hvor underholdende og godt skrevet den er. Anbefales varmt! Terningkast 5.

3. David Grann: Den tapte byen Z.
Den har jeg skrevet om her før. Sjekk denne omtalen  Teningkast 5 til den og. (Jada, vet det. Lite fantasi i karaktergivningen her.)

4. Charles C. Mann: 1491. New Revelations of the Americas Before Columbus.
Temaet for denne boka er Amerika før europeernes ankomst. Det er en historie som er i ferd med å skrives på nytt, og som vi alle har godt av å kjenne. Fra baksideteksten: "The astonishing Aztec capital of Tenochitlan had running water and immaculately clean streets, and was larger than any contemporary European city." Fikk den nettopp i posten fra Amazon, og gleder meg.

5. John Hemming: Tree of Rivers. The Story of the Amazon.
Denne mannen har forsket på og skrevet om urfolk i Amerika, særlig Brasil, i et helt liv. Denne boka har jeg fått anbefalt fra mange, og den tar for seg hele Amazonas utvikling etter europeernes ankomst. Sterkt fokus på urfolk. Den kom i samme sending fra Amazon. Veldig passende...

Har du noen bøker om Brasil eller Amazonas du vil anbefale? Jeg trenger input!

4 kommentarer:

  1. Regner med du har lest Mengele Zoo da?

    SvarSlett
  2. Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug har jeg lest. To ganger. Den første gangen var på tur i Brasil på 90-tallet en gang, da synes jeg den var litt overdrevet.

    Men da jeg leste den på nytt etter å ha jobbet i Regnskogfondet en stund, var reaksjonen en annen. Den er veldig virkelighetsnær! Den kunne nesten vært en dokumentar. Veldig bra!

    Anbefaler oppfølgerne også. Hva heter de igjen da? Himmelblomsttreets et eller annet. Prost Gotvins geometri. Og Afrodites basseng.

    SvarSlett
  3. Takk for flotte tips!

    En bok jeg i skjemmes over ikke å ha lest, er "Dommedagskrigen", historien om Canudos, av Mario Vargas Llosa. Fornyet aktuell med Llosas ferske Nobelpris... Har du lest den?
    http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=117571

    Og hva med klassikeren "Latin-Amerikas åpne årer" av Eduardo Galenano? Den er vanskelig å få tak i nå, men svigermor klarte å spore den opp til meg vis et antikvariat. Heltinnen.

    SvarSlett
  4. Dommedagskrigen er mektig! Intenst om Antonio Rådgiveren, det religiøse opprøret i nordøst og de mange militæroperasjonene for å ta knekken på det. Den må du lese. Finnes i flere paperback-utgaver.

    Og i episk tegneserieversjon også, faktisk, av en av disse franske eller belgiske gutta!

    Har heller ikke lest Galleano, må jeg innrømme.

    SvarSlett