Den viktigste årsaken til den
brasilianske forvandlingen på 2000-tallet er banebrytende politiske og økonomiske grep på hjemmebane.
Godt hjulpet av fordelaktige internasjonale forhold har dette skapt stabil
økonomisk vekst, historisk fordeling av rikdom og rekordlav avskoging i
Amazonas. Brasil har på denne måten funnet noen av svarene på de store utfordringene
verden står overfor i dag: finanskrise, klimakrise og fattigdomskrise.
Dette er del to i en serie av seks innlegg i en ny serie om Den brasilianske forvandlingen på 2000-tallet.
Dette er del to i en serie av seks innlegg i en ny serie om Den brasilianske forvandlingen på 2000-tallet.
Forutsetninger:
Demokrati og stabilitet
Endringene startet selvfølgelig ikke ved årtusenskiftet. Gjeninnføringen
av demokratiet på 1980-tallet, etter to tiår med militærdiktatur (1964-1985),
og stabilisering av økonomien på 1990-tallet er nødvendige
forutsetninger for politikken vi ser i dag.
Vi skal heller ikke glemme at 2000-tallet, til tross for
globale finanskriser de siste årene, har vært gode tider for et land som
Brasil. Verdensøkonomien har, særlig på grunn av Kinas vekst, vært vennlig
overfor råvareeksporterende Brasil. Videre har omveltningene i globale
maktforhold har gjort det mulig for landet å ta steget opp til å bli en
internasjonale storspiller. Dette kommer jeg tilbake til i innleggene om Kina
og USA.
De viktigste grepene er likevel blitt
tatt i Brasil. Hva er så det landet har gjort? Kan resten av verden lære noe?
La oss se nærmere på de tre områdene vekst, fordeling og avskoging.
De viktigste grepene
for stabil økonomisk vekst
Langt inn på 1990-tallet var Brasil et
økonomisk kaos. Utenlandsgjelda var skyhøy, prisstigningen var ute av kontroll.
Mellom 1986 og 1994 hadde landet intet mindre enn fem valutaer og elleve
finansministre! Med Plano Real fra
1994 klarte Brasil å stabilisere økonomien. Arkitekten var daværende
finansminister Fernando Henrique Cardoso (FHC), og planens suksess sikret ham
seier i presidentvalget senere samme år.
Fernando Henrique Cardoso, president i Brasil 1995-2002.
Cardosos politikk var preget av den nyliberale ideologien
som dominerte verden på 1990-tallet. Det betydde kutt i statens utgifter,
privatisering av statsbedrifter og deregulering av markedene. Den nyliberale
politikken var omstridt, men i Brasil virket det, i hvert fall i begynnelsen og
på noen områder. Inflasjonen sank fra et gjennomsnitt på over tusen prosent
årlig i perioden 1989-1994 til relativt beskjedne 23 prosent i 1995. Siden den
gang har gjennomsnittlig prisstigning vært på seks-sju prosent i året.
Telesektoren og energisektoren ble åpnet opp for konkurranse, og tjenestene til
folk på disse områdene ble mye bedre.
Men Cardosos nyliberale politikk hadde sine
baksider. Arbeidsledigheten ble nesten doblet, fra fem til ni prosent, mellom
1994 og 1998. Reallønningene til folk sto på stedet hvil. Statens kapasitet ble
bygd ned. Veksten i økonomien var lav. Da Lula vant valget i 2002, var det
delvis på grunn av folks protest mot konsekvensene av den nyliberale økonomiske
politikken.
Likevel: Et av de viktigste grepene
president Lula gjorde da han kom til makta i 2003 var IKKE å gjøre noe med den
makroøkonomiske politikken. Han videreførte Cardosos modell, kjent som tripé econômico,
og hans etterfølger Dilma Rouseff har beholdt store deler av den til i dag. Hva består denne modellen av? Tripé econômico er en økonomisk modell
med tre hovedelementer. Veldig kort forklart: Tenk deg en trekant. I midten, i
sentrum for modellen, står lav og stabil inflasjon. Det er hovedmålet. I hvert
hjørne finner vi de viktigste virkemidlene: aktiv valutapolitikk (i begynnelsen
fast vekslingskurs mot USD), høyt rentenivå og lave offentlige utgifter.
Lula, president i Brasil 2003-2010.
Lula og Dilma har altså beholdt den
makroøkonomiske politikken, men til forskjell fra Cardoso har de gradvis bygget
opp statens involvering i økonomien. Det viktigste instrumentet har vært utviklingsbanken
BNDES. Banken brukes til alt fra å finansiere gigantiske infrastruktur-prosjekter
som vannkraftverket Belo Monte i Amazonas, via motkonjunkturpolitikk for å
stimulere økonomien under finanskrisa, til å til å være vertskap for Amazonasfondet som Norge støtter. BNDES har siden 2003 femdoblet sine utlån og
er i dag en av verdens største finansinstitusjoner, større enn verdensbanken.
Videre reguleres markedene mer, privatiseringen har i praksis stoppet opp og
det offentlige ansetter flere folk.
Det største skillet i økonomisk
politikk på 2000-tallet har likevel vært PT-regjeringenes fokus på fordeling.
Det har for første gang blitt en av statens hovedprioriteringer, og innsatsen
har vært så suksessrik at den fortjener et eget avsnitt.
De viktigste grepene
for historisk fordeling
Ifølge Brasils myndigheter har omtrent 30 millioner
brasilianere blitt ”løftet ut av fattigdom” siden Lula kom til makta i 2003.
Det er et formidabelt antall personer på så kort tid. Samtidig er statens
prioriteringer snudd på hodet i forhold til tidligere. Det intet mindre enn en liten politisk
revolusjon.
”Kaka må vokse før den kan deles” var slagordet til
finansminister Delfim Neto under militærdiktaturet (1964-1985). Med andre ord:
La oss først sørge for vekst og velstandsøkning for noen få, så kan vi etterpå begynne å
tenke på fordeling. På 2000-tallet har holdningen vært en annen. Omfordeling av
rikdom (ikke ulikt det vi kjenner fra Norge via skattesystemer og
trygdeordninger) er blitt sett på som et middel til vekst.
Sosialprogrammet Bolsa Familia (familiestipend) er det viktigste enkelttiltaket for
de fattigste. Der mottar fattige familier økonomisk støtte mot at barn
må gå på skole, gå til helsekontroll og følge offentlige
vaksinasjonsprogrammer, samt at gravide og ammende må følge offentlige mor-barn
programmer. Det startet i 2003, og bygde på flere programmer som
startet under Cardosos regjeringstid. Men omfanget har økt dramatisk.
Programmet når i dag over 13 millioner familier, og er slik et godt eksempel på
satsingen på universelle rettigheter og programmer (et kjennetegn på de
nordiske velferdsstatene). Bolsa Familia
har gitt fabelaktige resultater. Færre fattige, bedre fordeling av rikdom,
flere barn på skole. Og nokså overraskende for mange: flere voksne i jobb. Kostandene
er ikke skremmende, de har ligget nokså stabilt på 0,3-0,4% av BNP.
Dilma Rouseff, president i Brasil siden januar 2011.
Bolsa familia er
det mest kjente, men langt fra det eneste tiltaket for fordeling i Brasil på
2000-tallet. For mange har økt minimumslønn og flere ansettelser i den
formelle økonomien vært viktigere. For den lavere middelklassen har enklere
tilgang til lån vært viktigst. Nå kan de endelig investere i for eksempel hus
og bil. På landsbygda har gamle fått rett til minstepensjon, selv om de ikke
har vært i formelt, lønnet arbeid tidligere, og flere statlige programmer for
familiejordbruket, som Pronaf og Programa Crescer, har blitt tilført mer
ressurser. De siste årene har boligprogrammet Minha Casa, Minha Vida (mitt hus, mitt liv) tilbudt billige hus til
hundretusenvis av familier. Til sammen har dette redusert antallet fattige i
Brasil med flere titalls millioner. Samtidig har det skapt et større
hjemmemarked, noe som har bidratt til å redde Brasil gjennom den internasjonale
finanskrisa.
Det avgjørende spørsmålet i dag er om denne utviklingen er
bærekraftig. Kritikerne hevder at innsatsen for fordeling i for stor grad
hviler på pengeoverføringer fra staten, og i for liten grad har skapt strukturelle
endringer i økonomien.
De viktigste grepene
for rekordlav avskoging i Amazonas
De siste offisielle tallene for avskoging i brasiliansk Amazonas
ble publisert 5. juni. De gjaldt ”skogåret” 2011, dvs. perioden august 2010 –
juli 2011, og viste den laveste avskogingstakten i Brasil siden målingene
startet i 1988. Det er strålende! Og enda bedre: Det skyldes ikke bare
markedsutviklingen (i praksis internasjonale priser på storfekjøtt og soya) men
minst like mye bevisst politikk og systematisk innsats fra Brasils myndigheter.
Avskoging i Amazonas har vært en ønsket utvikling. Under
diktaturet på 1970-tallet ble det bygget tusenvis av kilometer vei gjennom
regnskogen, og store offentlige bosettingsprosjekter stimulerte fattige
familier til å dra inn i Amazonas for å prøve seg som småbønder. Det ble gitt
saftige subsidier til landbruket, og reglene sa at avskoging var et bevis på
bruk og en forutsetning for å få skjøte på eiendommer. Skogloven som krevde at 50%
av opprinnelig vegetasjon skulle stå igjen ble ignorert. Ingen ble straffet for
å bryte loven. Resultatet var skyhøy avskoging. Les mer her: ABC om avskoging i Amazonas
Fra slutten av 1980-tallet har landets miljømyndigheter nokså
forgjeves forsøkt å redusere avskogingen. Men da Lula tok over i 2003 skjedde
det noe. Med nyinnsatt miljøvernminister Marina Silva i spissen ble
redusert avskoging et prioritert område for hele regjeringen, ikke bare for
miljøverndepartementet. Det var tre hovedelementer i planen mot avskoging: 1)
Mange nye og store beskytta områder – både urfolksterritorier og
naturvernområder. 2) Mer inspeksjon i felt
og mer resolutt håndheving av miljølovgivningen. 3) Lovbryterne mistet
adgang til markedene, de mistet retten til å ta opp lån og motta statlige
subsidier. Dette kan virke elementært. Det ER elementært, men det var først politisk
mulig å gjennomføre med Lula i presidentstolen.
I tillegg til statens tydelige grep var miljøbevegelsens
press viktig. Det førte blant annet til stor støtte for vernesaken i opinionen,
og til at både soya- og kjøttbransjen så seg nødt til å inngå frivillige
avtaler for en grønnere praksis. Finanskrisen fra 2008 reduserte prisene på
storfekjøtt og soya, og det bidro til å minske presset for skograsering og
nydyrking.
Resultat: Siden toppåret 2004 er avskogingen redusert med
75%. Avskogingen for 2011 lå på 6400 kvadratkilometer, noe som bare er en
tredjedel i forhold til det historiske gjennomsnittet. Det er veldig bra!
Men medaljen har også her en bakside. De siste årene har
eksportjordbruks- og jordeierinteressene mobilisert kraftig mot
miljølovgivningen som ligger til grunn for den suksessrike nedgangen i
avskoging. En enkel analyse: Landbruksnæringen føler seg truet. Når
myndighetene presser på for å få dem til å respektere miljølovene, da endrer de
heller lovene! Det er akkurat det som ligger bak den årelange diskusjonen om
skogloven – codigo florestal – som havnet på president Dilmas bord for noen
uker siden. En tidligere god skoglov blir nå mye dårligere for miljøet, og mye
bedre for Brasils storbønder. Det finnes en lang rekke andre eksempler.
Konklusjon 1: Mer
stat
Denne korte analysen av Brasils viktigste grep for stabil
vekst, mer fordeling og mindre avskoging viser at et gjennomgående trekk er en mer aktiv stat. Er det noe verden kan
lære av Brasil i dag, stilt ovenfor finanskrise, fattigdomskrise og klimakrise, er det at det er
nødvendig med en stat som regulerer markedene og driver selvstendig utviklings-
og fordelingspolitikk. Det er nesten det motsatte av hva vi ser i Sør-Europa
i dag. Les mer her: Hva kan Europa lære av Brasil?
En bakenforliggende
årsak: Etter-diktaturgenerasjonen
Mange av de viktigste endringene i
Brasil de siste 15 åra kan spores tilbake til én enkelt faktor:
Etter-diktaturgenerasjonen har kommet til makta. Les mer her: Etter-diktaturgenerasjonen som endrer Brasil
Dette innlegget er
nummer to i en ny serie på seks om Den brasilianske forvandlingen på 2000-tallet. De neste innleggene
vil handle om olje, venstrebølgen i Latin-Amerika, Kina og BRIKS og til slutt
om USAs svekkede posisjon. Kom gjerne med dine synspunkter!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar