torsdag 23. juni 2011

Belém: fotball, antropologer og indianere

Gratulerer til Santos! Klubben til Pelé er akkurat slått Peñarol fra Uruguay og blitt søramerikanske mestere i fotball! For første gang på 48 år, da Pelé var den store stjerna.



Og hvem andre enn Neymar åpnet ballet? 19-åringen er det nye store brasilianske stjernen. Den nye Pelé? Allerede på landslaget, avslo en fet kontrakt med Chelsea i fjor, superhelt i Brasil, det store håpet for VM 2014 på hjemmebane. Han spås å havne i Real Madrid med det første.

Jeg i  Belém. Byen ved munningen av Amazonaselva. Er her sammen men med kollega Søren fra Regnskogfondet, og i kveld var vi på åpningen av en antropologi-konferanse om Amazonas. Mottakelse i det nyåpnede Museu Gueldi, et av de store sentrene for studier av mennesker og natur i brasiliansk Amazonas. Det ligger midt inne i en stor zoologisk og botanisk hage, en må se hvis du besøker Belém.

Til min store fornøyelse viste det seg at jeg kjenner jeg mange på konferansen. Tre av fem koordinatorer for de tematiske bolkene jobber eller har jobbet for Regnskogfondets partnerorganisasjoner.

Men det aller hyggeligste var å treffe André Baniwa, urfolksleder og viseborgermester i São Gabriel da Cachoeira i Rio Negro. Han skal være med på en rundebordsdiskusjon om Belo Monte under konferansen.

Og etterpå havnet jeg på bar med presidenten i Funai, Marcio Meira...

Nå må jeg legge meg, drar til Fransk Guyana i morra. God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar