onsdag 8. juni 2011

Etter oppdagelsen av Amerika 2

I mars skrev jeg et veldig engasjert brev til Eldorado. På peanøttposene deres påsto de at europeerne "oppdaget" Amerika. Det er en hårreisende påstand i 2011. Jeg ble sur og bestemte meg for å klage.

Her er innlegget "Etter oppdagelsen av Amerika"?!

Jeg fikk et raskt, automatisk svar der det sto de skulle se på saken. I april kom dette svaret:

Vi har på ingen måte ønsket å støte noen, eller drive med vranglære. Vi vil selvfølgelig sjekke opp
historien, og gjøre eventuelle endringer ved neste opptrykk av emballasjen. Tusen takk for at du informerte oss.

Vennlig hilsen
Unil forbrukerkontakt



Nå har det gått to måneder, og jeg har ikke hørt noe mer. Derfor sendte jeg i dag avgårde dette brevet:


Kjære Unil Forbrukerkontakt

Takk for svar der dere lover å "sjekke opp historien". Jeg håper dere nå har rukket å gjøre det. Hvis ikke, kan jeg anbefale følgende to bøker:

Charles C. Mann: 1491. New Revelations of the Americas Before Columbus.
Temaet for denne boka er Amerika rett før europeernes ankomst. Den viser mangfoldet og kompleksiteten til de mange sivilisasjonene som fantes på kontinentet, men som ble ødelagt søm følge av europeernes erobring.

John Hemming: Tree of Rivers. The Story of the Amazon.
Denne boka tar for seg hele Amazonas utvikling etter europeernes ankomst. Sterkt fokus på hvordan urbefolkningen ble desimert av sykdommer, massakrer, slaveri, flukt og sosial kollaps.

Jeg ber med dette om informasjon om hvor saken står. Om dere har konkludert med å endre baksideteksten på peanøttposen, ønsker jeg å gratulere med en riktig beslutning. Men samtidig ber jeg om et anslag på når den nye emballasjen vil være i butikkene. Om dere har konkludert med å ikke endre den, ber jeg om en forklaring på hvorfor.

Med vennlig hilsen,

Torkjell Leira


Så nå venter jeg i spenning...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar