torsdag 15. september 2011

Etter oppdagelsen av Amerika 4

I forrige uke refset jeg NTB for å hevde at det var portugisiske Pedro Alvares Cabral som "oppdaget" Brasil. Det bodde da folk der før år 1500, argumenterte jeg.

Jeg fikk et raskt svar. Å bruke ordet "oppdage" er det normale hevder NTB, og kommer med flere eksempler. Både Store Norske Leksikon, Wikipedia og Brasils ambassade bruker ordet. (Jeg fant det ikke på Ambassadens sider)

Jeg var ikke klar over at ordet "oppdage" fortsatt ble brukt så mye om europoeernes ankomst til Amerika. Jeg trodde man sluttet med det etter 500-årsmarkeringene i 1992. Men jeg synes ikke det endrer på kjernen i saken: Det er et helt feil ord å bruke!

Det er også en liten kontekstuell forskjell her. Både Store Norske og Wikipedia bruker begrepet "oppdage" etter at de har snakket om historien før europeerne. NTB starter med år 1500 som et nullpunkt.

Her er NTBs svar:

Hei - og takk for tilbakemelding.

Å bruke ordet "oppdage" i en slik forbindelse er - enten man liker det eller ikke - normalen. Det innebærer selvsagt ikke at man mener at det ikke levde noen der fra før, men at dette var en ny oppdagelse for Europa. Det innebærer heller ikke noen aksept av de overgrep som ble begått mot urbefolkningen.

Store Norske Leksikon skriver:
"Oppdageren av Brasil er portugiseren Cabral, som på en reise til India i 1500 nådde den nåværende delstaten Bahia og tok landet i besittelse for kongen av Portugal."

Wikipedia skriver:
"Brasil hadde vært bosatt av urbefolkningsgrupper i minst 25 000 år, da det ble oppdaget av den portugisiske oppdagelsesreisende Pedro Álvares Cabral i år 1500."


På hjemmesiden til Brasils ambassade står det å lese når man klikker på "Norsk: Dette er Brasil":
"1500 Brasil ble oppdaget den 22. april av den portugisiske sjøfareren Pedro Álvares Cabral."

mvh

Thor Sørum-Johansen

Redaktør NTB Tema

Siste ord er ikke sagt. Både NTB, Wikipedia og Store Norske skal få brev med det første. Følg med!

Her er forrige innlegg i serien etter oppdagelsen av Amerika.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar