onsdag 7. september 2011

Etter oppdagelsen av Amerika 3

Hva skjer? Først Eldorado sine peanøtter, så selveste NTB! Har ikke folk fått med seg at det faktisk bodde en masse mennesker i Amerika før europeerne kom drivende?

I dag, på Brasils nasjonaldag 7. september, så jeg meg nødt til å sende dette brevet til NTB:


Kjære NTB,

I dagens Aftenposten leser jeg i en ellers informativ NTB-notis at Brasil "ble oppdaget av portugiseren P. A. Cabral i 1500". (kulturdelen s.11 i spalten "På denne dag")

Mener NTB virkelig at Brasil ble oppdaget i år 1500? Det impliserer i så fall at det ikke bodde noen der fra før. Og det gjorde det jo. På det amerikanske kontinentet bodde det omtrent 65 millioner mennesker da europeerne kom i 1492. Til sammenlikning: I Europa bodde det omtrent 70 millioner. Altså cirka like mange.

Hva skjedde med amerikanerne? Drøyt hundre år etter europeernes ankomst var befolkningen redusert med 90%! Amerikas urfolk, eller indianerne som de kom til å bli kalt, døde av sykdommer, slaveri, tvangsflytting, flukt og sosial kollaps. Svært mange ble drept av europeiske conquistadorer, indianere som gjorde motstand ble massakrert.

Å kalle europeernes ankomst til Amerika for ”oppdagelse” er derfor et hån mot kontinentets urfolk. Mer passende begrep er ”invasjon”, ”kolonisering” eller til og med ”folkemord”.

Jeg går ut fra at NTB har rutiner for å korrigere åpenbare feil, og håper at denne teksten blir rettet opp så fort som mulig. Jeg ser fram til å høre fra dere om denne saken.

Med vennlig hilsen

Torkjell Leira


Jeg har forresten ikke fått ordentlig svar fra Eldorado om peanøttene ennå. Skrev til dem første gang i mars, og må nok begynne å mase litt. Her er saken: Etter oppdagelsen av Amerika 2

Venter i spenning på svar fra NTB. Dere blir de første som får vite noe... Følg med!

2 kommentarer:

  1. Å kalle europeernes ankomst til Amerika for ”oppdagelse” er derfor et hån mot kontinentets urfolk. Mer passende begrep er ”invasjon”, ”kolonisering” eller til og med ”folkemord”.

    - Kan bare si meg fullstendig enig!

    Anita

    SvarSlett
  2. Takk Anita!
    Etter svaret fra NTB (se kapittel 4 i sagaen) ser jeg at denne oppgaven er større enn jeg forestilte meg. Trenger hjelp!
    t

    SvarSlett