14. mars hadde jeg et innlegg i Klassekampen om Brasils økonomiske gulloppskrift sett opp mot krisa i Sør-Europa. Siden avisa ikke legger ut debattsidene sine på nett, her kommer innlegget. I en litt lenger versjon enn den som kom på trykk.
Hva kan Europa lære av Brasil?
Brasil går så det
suser. Sør-Europa er i krise. Brasils president Dilma Rouseff presenterer Brasils
gulloppskrift, men er vi i Europa rede til å lytte?
Det siste tiåret har Brasils økonomi vokst kraftig. Bare de
to siste årene har Brasil gått forbi Storbritannia og Italia på listen over
verdens største økonomier, og ligger i dag på en sjetteplass. Samtidig er 20-30
millioner mennesker løftet ut av fattigdom. Hvordan har Brasil klart det?
Brasils modell
Svaret er enkelt: Mer stat. Den brasilianske staten har på
2000-tallet spilt en mye mer aktiv rolle i økonomien enn under den nyliberale
bølgen på 1990-tallet.
President Dilma Rouseff selv forklarer det tydelig i et
innlegg i The Economists magasin The
World in 2012: ”… markedets selvregulering er intet substitutt for statlig
regulering”. Det verden trenger i dag er myndigheter som arbeider for ”å unngå
den ustabiliteten og de inntekts-ulikhetene som skapes av uregulerte markeder.”
Videre argumenterer hun for ”å heve lønningene i tråd med produktiviteten” så
veksten kan komme alle til gode.
Slike uttalelser ville vært utenkelige fra en brasiliansk
president på 1990-tallet. Da var landet dypt inne i nyliberale reformer etter
påtrykk fra Det internasjonale pengefondet (IMF). Det betød privatisering av
statsbedrifter, deregulering av markedene og en krympende stat. Det er tre
hovedårsaker til at Dilma Rouseff kan argumentere for mer stat i dag.
Mer stat virker
For det første har
Brasil på 2000-tallet vist at oppskriften med en mer aktiv stat virker. Godt
hjulpet av høye råvarepriser og store oljefunn har landets økonomi vokst
kraftig. Vekst har imidlertid Brasil opplevd før, ikke minst under første del
av militærdiktaturet (1964-1985). Men da var vekstens grunnlag og intensjon en
fortsatt skjev fordeling av inntekt. ”Før man kan dele kaken, må den vokse” var
slagordet til daværende finansminister Delfim Neto.
Dagens statlige programmer for omfordeling har gitt
fabelaktige resultater på kort tid. Programmet Bolsa Familia er mest kjent. Der mottar fattige familier økonomisk
støtte hvis de oppfyller krav om at barna går på skole og følger
vaksinasjonsprogrammer. For middelklassen har høyere minstelønn og lettere
tilgang til lån vært viktigst. Til sammen har disse statlige grepene fått mange
millioner familier ut av fattigdom. Samtidig
har det skapt et mye større hjemmemarked. Det var en av de viktigste grunnene
til at Brasil kom raskt gjennom finanskrisen i 2008-2009, og styrket i forhold
til Europa.
Sør-Europa er i krise
For det andre sliter Sør-Europa hardt. Så sent som i 1999
måtte Brasil ta i mot en krisepakke fra IMF for å redde sin valuta og økonomi.
De nyliberale reformene klarte ikke å vaksinere landet mot krise, like lite som
EU-samarbeid, liberalisering og felles valuta har klart det i Sør-Europa.
I dag er Brasil et av landene som gir mest penger til IMF
for å redde de søreuropeiske økonomiene. Men illustrerende nok gjør Brasil det
kun på vilkår av at de selv og resten av BRIKS (Brasil, Russland, India, Kina
og Sør-Afrika) får mer innflytelse i IMF. Dette er et godt eksempel på hvordan
verdens maktforhold er i endring.
Man lytter til Brasil
Den tredje årsaken til at Dilma Rouseff kan skryte av den
brasilianske modellen er at landet i løpet av 2000-tallet har blitt en global
stormakt. Brasil alene er blitt en storspiller på den internasjonale arenaen,
ikke minst i gruppen av de største økonomiene G20, i Verdens
handelsorganisasjon WTO og i de internasjonale klimaforhandlingene. BRIKS er i
ferd med å bli en innflytelsesrik økonomisk og politisk blokk.
Norge er et godt eksempel på at Brasil har blitt mektigere. I
fjor lanserte Regjeringen en egen Brasil-strategi. Ambassaden i Brasilia og
konsulatet i Rio får flere ansatte. Det siste Espen Barth Eide gjorde før han ble
forsvarsminister i november, var å reise til Brasil for å ha politiske samtaler
med brasiliansk UD. I desember møtte utenriksminister Jonas Gahr Støre sin
brasilianske kollega Antonio Patriota. Før var Brasil en irrelevant koloss i
Sør-Amerika. I dag lytter man til det Brasil har å si.
Dette kan Europa lære
av Brasil
I 2012 er det land i Sør-Europa som får krisepakker fra
troikaen IMF, EU og Den europeiske sentralbanken (ECB). Mange av de samme
kravene som ble stilt til Brasil på 1990-tallet, stilles til disse landene nå.
Minstelønnen kuttes og arbeidsmarkedene dereguleres. Det er det motsatte av
Brasils gulloppskrift.
Like utenkelig som at en brasiliansk president på
1990-tallet argumenterte for mer stat, er det å se for seg en søreuropeisk
statsleder gjøre det i dag. Slik burde det ikke være. I Brasil er høy økonomisk
vekst og historisk fordeling et direkte resultat av en mer aktiv stat. Det er
selvfølgelig store forskjeller mellom Brasil og Sør-Europa, så sammenlikningen
skal ikke dras for langt. Men én ting er sikkert: Mer regulering av markedene
er en del av løsningen, ikke av problemet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar